Er verandert veel rondom de dienstverlening van banken. Meerdere bankfilialen zijn gesloten en de bekende geldautomaten van de banken zijn vervangen door de gele Geldmaat-automaten. De meeste bankinformatie is nu alleen nog online op de websites van de banken en Geldmaat te vinden. Veel mensen hebben moeite met het gebruik van internet en hebben liever persoonlijk contact. Wat er allemaal mogelijk is, is vaak niet bij iedereen bekend. Daarom vind je hier tips en informatie over bankzaken: online én met persoonlijke ondersteuning in Overvecht.
TEKST: Ed Klute
Waar vind ik informatie over mijn bankzaken?
Op de websites van de banken kan je uitgebreide informatie vinden over onderwerpen als: veranderen van betaallimiet, contactloos betalen, inloggegevens vergeten, internetfraude, wat te doen bij diefstal van bankpas. Ook vind je op elke bankwebsite instructievideo’s over bijvoorbeeld het installeren van de bank-app op je telefoon en hoe je bankafschriften downloadt en print. Als de informatie op de website niet helpt of onvoldoende is, dan kan je telefonisch met de bank contact opnemen en je vragen stellen.
- ABN AMRO – website: abnamro.nl | telefoon: 0900 0024
- ING – website: ing.nl | telefoon: 020 22 888 88
- Rabobank – website rabobank.nl | telefoon 088 722 66 00
- SNS Bank – website snsbank.nl | telefoon 030 633 30 00
Persoonlijke ondersteuning
Wil je toch liever persoonlijk contact met je bank dan kan je naar het ING-Servicepunt bij Bruna of het SNS-filiaal in Winkelcentrum Overvecht. Bij de Rabobank kan je telefonisch een afspraak maken met de mobiele bankservice. Bij ABN AMRO kan je via de speciale seniorenlijn contact opnemen met een Financiële zorgcoach.
- ING: ING Servicepunt bij de Bruna
- SNS Bank: SNS Bank in winkelcentrum Overvecht
- ABN AMRO: ABN AMRO Financiële zorgcoaches Seniorenlijn: 088-226 26 12
- Rabobank: Rabobank Mobiele bankservice: 088-722 66 00
ING Servicepunt bij Bruna in winkelcentrum Overvecht
De Bruna-medewerkers zijn speciaal opgeleid door ING. Als je een ING-rekening hebt, helpen ze je bij Bruna bij het beginnen met digitaal bankieren, je kunt er een ING-bankrekening openen, een nieuwe pincode aanvragen of persoonsgegevens wijzigen.
SNS bank in winkelcentrum Overvecht
Hier kan je terecht met al je vragen over je SNS-rekening.
ABN AMRO
ABN AMRO heeft een speciale Seniorenlijn: 088-226 26 12. Stel je vraag aan de adviseur van ABN AMRO. Kan je vraag niet direct worden beantwoord? Dan helpt een Financiële zorgcoach je verder op weg via telefoon, beeldbellen of bij je thuis.
Rabobank
De Mobiele Bankservice van de Rabobank is voor klanten die (tijdelijk) minder mobiel zijn door ziekte, ongeval, senioriteit of een lichamelijke beperking. Een Rabobankmedewerker bezoekt je in je eigen vertrouwde omgeving en biedt praktische hulp. Bijvoorbeeld het regelen van een volmacht, het wijzigen van een betaalpakket of uitleg over het online regelen van je bankzaken. Meer info: telefoonnummer 088-722 66 00.
START speciaal bankspreekuur in Bibliotheek
Vanaf woensdag 12 oktober start een speciaal bankspreekuur in Bibliotheek Overvecht. Heb je moeite om de juiste informatie op een bankwebsite te vinden? Of weet je niet hoe je voor specifieke vragen met je bank in contact kan komen? Ga dan op woensdagmorgen van 10.00 – 12.00 uur naar het speciaal bankspreekuur in de Bibliotheek Overvecht. Hier krijg je antwoord op je algemene bankvragen. Bij specifieke- en persoonlijke vragen word je geholpen bij het contact leggen met je eigen bank.
Het inloopspreekuur wordt verzorgd in samenwerking met ABN AMRO en andere banken. Elke woensdagmorgen van 10.00 – 12.00 uur (vanaf 12 oktober) in Bibliotheek Overvecht.
Tips om buitenshuis veilig te bankieren
1. Voel je je buiten onveilig bij het geldpinnen? Doe het dan binnen bij Albert Heijn of Bruna in winkelcentrum Overvecht. Bij Bruna kun je ook assistentie vragen.
2. Als je nooit grote bedragen pint bij Geldmaat of betaalt in de winkel, verlaag dan het limiet van je betaalpas. Bij verlies of diefstal kan er dan niet veel worden gepind.
3. Is je bankpas gestolen, kwijt of ingeslikt door een geldautomaat? Meld dit zo snel mogelijk bij je bank. Of bel de Bankpassen Meldcentrale voor blokkering van je pas: 0800 – 0313.
4. Bewaar je pincode en je pinpas nooit bij elkaar.
5. Open een aparte boodschappenrekening bij je bank.
Waar kan ik geld opnemen bij een Geldmaat?
Geldmaat heeft, op initiatief van de drie grootste banken ABN AMRO, ING en Rabobank, alle geldautomaten in beheer. De Geldmaat-automaten zijn soms op andere plekken dan voorheen en zijn ook niet altijd 24 uur beschikbaar. Hierbij een overzicht:
Binnen met assistentie (open tijdens winkeltijden)
Winkelcentrum Overvecht, Bruna, Roelantdreef 237-238.
Binnen zonder assistentie (open tijdens winkeltijden)
- Winkelcentrum Overvecht, Geldmaatwinkel, Roelantdreef 18 (hier kun je ook munten storten)
- Winkelcentrum Overvecht, Albert Heijn, Roelantdreef 41
- Winkelcentrum Overvecht, Seinedreef 104, buitenkant, grote parkeerplaats.
Buiten geld opnemen (open van 07.00 tot 23.00 uur)
- Winkelcentrum Overvecht, Roelantdreef 239 (buitenzijde bij AH/Kruidvat)
- Winkelcentrum De Klop, Andesdreef 14 (buitenzijde Lidl)
- Winkelcentrum Overkapel, Euterpedreef 13 (tussen Jumbo en Eurobike)
- Winkelcentrum Gagelhof, Zambesidreef 161 (zijkant bij Vivant)
Meer weten?
Lees antwoorden op veel gestelde vragen over het opnemen en storten van geld op de website van Geldmaat (klik hier).
Dit artikel is eerst verschenen in Dreefnieuws nummer 30 – september/ oktober 2022 – pagina’s 6 en 7. Deze pagina’s zijn mede mogelijk gemaakt met steun van het Netwerk van Organisaties van Oudere Migranten (NOOM).
Meer artikelen speciaal voor senioren in Overvecht vind je bij de Alliantie Seniorvriendelijk Overvecht.