Sociaal ondernemerschap in Overvecht: mondkapjes van i-did

Mireille Geijsen van i-did, foto: Godfried van UtrechtOp het bedrijventerrein Nieuw Overvecht zijn 280 bedrijven gevestigd. Er wordt onder andere gehandeld in auto’s, bouwmaterialen, energie, orthopedische schoenen, snacks, bieren en fitness-abonnementen. Zo ook op de Floridadreef, waar i-did is gevestigd. Een gesprek met oprichtster Mireille Geijsen.

TEKST GONNY HOBBEL | FOTO GODFRIED VAN UTRECHT

Hier wordt gehandeld in kracht, kunde, kwaliteit en eigen regie. i-did begon in Overvecht, maakte een kleine uitstap naar Kanaleneiland en is nu heel tevreden met de plek in Nieuw Overvecht. Mireille: ‘Hier gaan we niet meer weg.’

Sociaal ondernemerschap

Op een zomerse voorjaarsdag ga ik langs. Ik ontmoet Mireille Geijsen, de oprichtster van i-did. Zij en haar team geloven in sociaal ondernemerschap; het juiste doen voor mens, milieu, maatschappij en de wereld. En dit zijn geen loze woorden. Mensen die langdurig in de bijstand zitten, kunnen in aanmerking komen voor een leerwerktraject bij i-did. Ook krijgen ze een coach die samen met hen aan de slag gaat. Mireille vertelt: ‘Mensen komen vaak vanuit hun isolement weer de wereld in en gaan ontdekken welke kwaliteiten ze hebben, waar hun kracht ligt en hoe deze in te zetten.’

Eigen regie krijgen over hun eigen leven. Werk als middel; niet langer buiten de maatschappij staan maar er middenin. En het werkt. Wat ooit begon als klein idee heeft nu een grote sociale impact. Niet alleen op levens van deelnemers maar ook op die van klanten.

Vilt producten

Bij i-did worden mensen opgeleid om van gerecycled vilt, allerlei producten te maken. Denk aan een wasmand voor het bedrijf Seeptje, een fietstas voor het fietsenmerk Cortina, een shopper voor de Ikea, maar ook vilten producten die de akoestiek in bedrijfspanden kan verbeteren. De viltkleuren zijn prachtig, met namen als Power Green, Efteling Fairy Blue, Red Kiss, om er maar een paar te noemen.

Het vilt is gemaakt in samenwerking met een bedrijf in Haaksbergen, van oude afgedankte bedrijfskleding en textiel. Grote bedrijven, zoals KLM en NUON, leveren de grondstof voor i-didproducten. Ook dit past in de filosofie van i-did; duurzaam sociaal circulair ondernemen.

Corona

Toen corona uitbrak sloot ook i-did tijdelijk haar deuren. Mireille: ‘Dit was noodzakelijk om opnieuw richting te bepalen. Aan flexibiliteit geen gebrek en al snel werd een nieuwe koers uitgezet: het maken van beschermende kleding en mondkapjes.’

'Ik geloof in sociaal ondernemerschap; het juiste doen voor mens, milieu, maatschappij en de wereld.'

 

Het is een waardevolle periode geworden die veel inzichten geeft. Met name op gevoelsniveau: ‘Hoe voelt het om buiten de maatschappij te staan, hoe is het om even niet mee te kunnen doen.’ De al krachtige sociale basis van het bedrijf is nog meer verstevigd.

Na een korte periode van stilte werd samen met vrijwilligers gestart aan de nieuwe productielijn. Vrijwilligers kwamen uit bijzondere hoeken. Zo is er een groep werknemers van de KLM die ooit op een open dag kwam en nu vast een dag of twee meehelpt.

Kracht

De kracht van i-did is dat de boodschap aanstekelijk werkt. Mireille: ‘Er is voor iedereen plek in deze maatschappij, we hebben respect voor de planeet en middelen en je kunt er nog geld mee verdienen ook. De boodschap is echt.’

Nu de samenleving weer langzaam opent, komen ook de deelnemers terug. Dat was even spannend voor sommigen na maanden binnen te hebben gezeten. De coaches van i-did stonden klaar ter ondersteuning van iedereen die hier behoefte aan had. Typisch i-did.

Mondkapjes

i-did maakt verschillende leuke mondkapjes, niet medisch, wel uitwasbaar. Ze zijn online verkrijgbaar voor e 6,50 per stuk. Wil jij ook een echt Overvechts mondkapje? Kijk in de webshop van i-did.

Mireille: 'We hebben een nieuwe koers uitgezet: het maken van beschermende kleding en mondkapjes.'

 
Plek voor vrijwilligers

Wil jij op deze inspirerende plek komen werken als vrijwilliger? Dan ben je van harte welkom. i-did heeft plek voor mensen die willen creëren en in een inspirerende omgeving willen werken. De plek is minimaal tot 1 augustus voor 2 dagen per week.

Plek voor deelnemers

Wil jij deelnemer worden en een leerwerktraject aangaan? Voor beide opties geldt: neem contact op met Greetje van Minnen van i-did. Of check op de website of Greetje al de koffie voor je klaar heeft staan op de inloopochtend op donderdag. In coronatijd is alles tijdelijk net even anders.

Informatie

i-did Utrecht, Floridadreef 50, 3565 AM Utrecht
Telefoon: 030-276 26 68
Web: i-did.nl
E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Dit artikel verscheen eerder in Dreefnieuws juni 2020

 

Filmpje over de i-did vakopleiding

Back to top